En personlig encyklopædi

Leksikon for Børnelitteratur   af Sønsthagen, Kari
552 sider. 399 kr. Branner og Korch.
Anmelder: Arguimbau, Damián / Medforfatter: Weinreich, Torben

Litteraturleksikon. 1500 nedslag i børnelitteraturen.

LEKSIKON for Børnelitteratur er et nyt leksikon - den første af sin art i Danmark - og et særdeles velkomment bidrag til området. Fokus i leksikonet er ikke overraskende den danske børnelitteratur og den del af den udenlandske, der er oversat til dansk med særlig vægt på den nyere litteratur.

Det er to meget kompetente folk, der har stået faddere til leksikonet, nemlig professor i børnelitteratur Torben Weinreich og Kari Sønsthagen, der blandt andet anmelder børnebøger på Berlingske Tidende. Man mærker gennem alle opslagene en stærk redaktion, der har krævet, at de har forholdt sig meget aktivt til stoffet. Dette er ekstra synligt i den forstand, at der kun er plads til at nævne enkelte af forfatternes værker og priser.

Indimellem slipper der også konkrete vurderinger ind i beskrivelserne, som når der om Sherryl Jordans bøger står, at de er »dramatiske, lidenskabelige og lidt tunge« eller om Annette Reuter, at hendes tekster og tegninger har et »præg af i går«. Det gør leksikonet sjovt og underholdende at bladre i, fordi hvert enkelt opslag, næsten uanset længde, fremstår som en lille encyklopædisk artikel, der karakteriserer de enkelte forfattere og trækker de store linier frem i vedkommendes liv og forfatterskab.

Endvidere er der til de fleste opslag knyttet henvisninger til uddybende læsning. Det er næsten uundgåeligt at finde småfejl, som når Kåre Bluitgen bliver til Kåte Bluitgen (side 254), og man kan undre sig over enkelte udeladelser, som Leif Panduro og Dan Turèll, som jeg næppe tror, at noget dansk barn har kunnet undgå at blive udsat for i løbet af sin skole- eller gymnasietid, ligesom man kan savne udenlandske forfattere som Thor Fretheim.

Der er selvfølgelig også nutidige udeladelser, som Stefan Frello, som man måske kunne have medtaget, men alt i alt er der tale om et gedigent, personligt og fyldestgørende værk, som har været længe savnet på det danske marked.