En klam kæreste

Vitello får en klam kæreste   af Aakeson, Kim Fupz
32 sider, 100 kr. Gyldendal.
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Bøjesen, Niels Bo

Billedbogskomik. Seje drenge leger ikke med piger. Eller ... måske. Hvis de har en skør hamster.

Kim Fupz Aakeson debuterede i 1982 hos Københavns Bogforlag med tegneseriealbummet Gå løs på livet!, men kastede sig kort efter over børnebøgerne. Kim Fupz Aakensons bøger lignede ikke rigtigt andres. Ideerne var sprælske, og historierne fulgte bestemt ikke den lige vej til slutningen. Fupz Aakesons egne illustrationer var syrede og aparte i forhold til datidens stil. Der blev lagt mærke til ham, og i 1990 vandt han Kulturministeriets børnebogspris. Siden har han udgivet massevis af bøger, skrevet en del filmmanuskripter (bl.a. Den eneste ene og Mirakel) og vundet mange flere priser.

En af de nyeste serier fra hans hånd er serien om drengen Vitello, hvis ottende bind netop er udkommet. Det er så udpræget en drengeserie for drenge i 5-9 års alderen, at man i disse politisk korrekte ligestillingstider næsten havde glemt, hvordan det kan gøres.

Vitello er en rigtig dreng, hvis højeste ønske er at være sej. I Vitello går med kniv vil han for eksempel gå med kniv, fordi han vil være ligesom de seje helte, han ser i fjernsynet. Historien i dette selvstændige ottende bind, Vitello får en klam kæreste, handler om Vitello, der ser en flyttebil på vejen. Ingen af alle Vitellos seje kammerater er hjemme, så han må over og se, om der flytter en ny stor og sej dreng ind på vejen, som han kan blive gode venner med.

Men nyindflytteren viser sig i stedet at være en temmelig udspekuleret pige ved navn Kamma. Hun får hurtigt lokket Vitello til at lege (selv om han ikke leger med piger). Inden længe har Vitello smykker på (det har pirater). Det virker, som om han og Kamma har det temmelig sjovt. Lige indtil Kamma foreslår, at de skal være kærester. Man mærker tydeligt, at Kamma er vant til at få sin vilje (kender De prinsessetypen?). Derfor lykkes det alligevel for Kamma at få lokket Vitello i fælden, selv om han synes, at det er vildt klamt. Illustrationerne er lige så sjove, som historien er rammende. Niels Bo Bojesen har illustreret andre billedbøger, men er egentlig bladtegner. Hans tegninger er lidt rå. Det er enkle tegninger, men fokus er på situationen. Niels Bo Bojesen kan tegne en hamster, så man øjeblikkeligt kan se dels, at den er skør, og dels, at navnet Nutella passer den aldeles glimrende. Og Vitello - ja han ser præcis lige så sej ud, som han skal. Det ville være synd at snyde sine drengebørn for en sådan serie, det er helt sikkert.