For Guds skyld

Den Store Djævlekrig 5. Den faldne engel   af Andersen, Kenneth Bøgh
295 sider. 250 kr. Høst & Søn

Den Store Djævlekrig 5. Takket være et stykke tape er Filip tilbage i Helvede.

I slutningen af den populære serie om Den Store Djævlekrig fik Filip at vide, at han aldrig igen kunne komme tilbage til Helvede. Døden fortalte Filip, at hans timeglas var så skrøbeligt, at endnu et besøg ville få timeglasset til at revne og dermed betyde Filips rigtige død. Serien om den Store Djævlekrig var derfor slut.

Men heldigvis kan selv Døden finde ud af at bruge et stykke tape. Derved er det lykkedes for Kenneth Bøgh Andersen at genoplive serien om Den Store Djævlekrig med bogen Den faldne engel uden at gå på kompromis med logikken. Og det er godt med endnu et bind: Bøgerne om Den Store Djævlekrig har indtil videre vundet flere priser, og de er blandt tidens mest læste danske fantasybøger. Sammen med bøgerne om Antboy har de virkelig slået Kenneth Bøgh Andersens navn fast som en af nutidens mest populære børne-og ungdomsbogsforfattere.

Den faldne engel bærer i høj grad præg af, at der skal gang i historien igen. Filip har fået rigtig svært ved at klare hverdagen efter de mange rædsler, han har oplevet i krigen.

Han har det svært i skolen og har ingen venner. Da Filip vender tilbage til Helvede, er der gået hele otte år i Helvede, selv om der kun er gået halvandet år på Jorden. Satina har fået en kæreste, og forholdet mellem de to er ikke helt så enkelt. Filips ven Søren har også forandret sig, og de har svært ved at finde hinanden igen. Otte år er lang tid.

Denne gang er det Gud, der har påkaldt Filip - ganske vist via Djævelen - men det betyder ikke, at Gud har travlt med at vise sig. Tværtimod må Filip og Satina rende rundt i såvel Helvede som Himmel for at finde Vorherre. Imens foregår der uforklarlige tyverier, som måske har noget med hinanden at gøre. Filip er lige så forvirret som læseren over de mange tilsyneladende tilfældige ting, der foregår omkring ham, og det gør historien noget udfordrende at læse. Herudover kræver historien, at man kan huske handlingen i de første fire bind nogenlunde.

En helt anden problemstilling er, at Kenneth Bøgh Andersen har meget nemmere ved at skabe liv og bevægelse i Helvede end i Himlen. Satan er på mange måder en mere interessant skikkelse hos forfatteren, end Gud er. Gud optræder som en distræt bedstefar, hvis almagt håndteres uden retning eller de store overvejelser. I Himlen er de frelste overladt til sig selv i en slags uendelig kedsomhed, fordi ingen behøver at foretage sig noget som helst..

nogensinde. Forhåbentlig får Andersen snart skrevet en udviklingsplan for de frelste! Til sidst i historien begynder plottet for alvor at tage form, og det går op for Filip, hvilken grusom plan der udfolder sig i tomrummet mellem Himmel og Helvede.

Det er lige dér, at bogen slutter! Der er derfor lagt godt i kakkelovnen til en varm og spændende fortsættelse i et kommende bind seks af Den Store Djævlekrig.