Der må være noget mere!

Mere end det   af Ness, Patrick
Oversat af Kina Bodenhoff. Gyldendal. 450 sider. 250 kr.

Efterliv. Seth drukner og dør, men vågner alligevel op i en forladt udgave af sin barndomsby. Hvad er der sket? Det må du selv finde ud af i Patrick Ness´ udfordrende, provokerende bog. Patrick Ness fik stor ros for sin forrige roman, Monster, der handlede om en dreng, hvis mor var ved at dø af kræft. Ness er som forfatter glad for at tage store eksistentielle problemer op i sine bøger. I den engelsktalende verden blev Ness for alvor kendt for sin trilogi Chaos walking.

Den foregår i en verden, hvor alle levende væsner kan høre hinandens tanker. Trilogien har vundet et stort antal priser, men er endnu ikke udgivet på dansk.

Mere end det er en mærkelig, spændende og udfordrende bog. Historien indeholder spor af noget, man har set før, men sat sammen på en skæv måde. Fortællingen starter med, at hovedpersonen dør: Det er den 17-årige Seth, der vælger at drukne sig i det kolde havvand.

Så skulle det i princippet være slut, men Seth er stadig ved bevidsthed efter sin død, og det forvirrer såvel ham som læseren: »Han er uklar. Det dunker og buldrer i hans hoved som ved høj feber, og han er ikke bevidst om, hvad han tænker. Det er mere som et vildt, døende instinkt, en rædsel for, hvad der vil komme, en rædsel over, hvad der er sket. En rædsel over sin egen død.« Seth befinder sig efter sin død i sin barndoms by, men den er helt forladt. Han er pakket ind i bandager og føler en forbandet tørst og sult. Derfor må han drikke stinkende vand og mad fra de rustne konservesdåser, han finder i køkkenskabene. Mere end det lader Seth kæmpe på flere fronter på samme tid. Dels skal han finde en måde at overleve døden på, dels skal han slås med den forhistorie, der i første omgang fik ham til at begå selvmord.

Fortællingen er bare ikke helt så enkel, for der dukker andre skikkelser op i Seths barndomsby. Først et par skræmte børn og siden en frygtindgydende robot, der ser ud til at dræbe alt på sin vej. Måske er det helvede, Seth er endt i? For de tre personer i historien er der ingen tvivl om, at byens fængsel rummer en grusom hemmelighed, som vil kunne opklare dræberrobottens rolle og forklare byens tilstand. De beslutter sig derfor for at tage derhen for at få sagen opklaret, koste hvad det vil. Man kan vel ikke dø to gange? Navnet Seth er ikke helt tilfældigt valgt: Oprindelig var Seth en god gud, men senere ændrede ægypterne mytologien og gjorde ham til sin bror Osiris´ morder. Herefter blev Seth en ond gud, der var hersker over kaos og uorden og symbol for den destruktive seksualitet. Begge dele spiller en rolle i bogen, og slutningen er lige så overraskende, som den er problematisk.