Plejebarn hos Hitler

Drengen på toppen af bjerget   af Boyne, John
Oversat af Nanna Gyldenkærne. Høst & Søn. 256 sider. 200 kr.

Forvandling. Magt kan være farlig, også når man er en lille dreng.

Drengen på toppen af bjerget er en skræmmende roman om, hvordan et barn, der er rart og omsorgsfuldt, på kort tid kan forvandle sig til et ondskabsfuldt magtmenneske. Ovenikøbet et magtmenneske, der får flere liv på samvittigheden.

Bogen er skrevet af forfatteren til Drengen med den stribede pyjamas, der også foregår i Nazityskland og handler om otteårige Bruno. Han er søn af en kommandant i en af nazisternes frygtelige lejre og ven med et af lejrens jødiske børn. Her var historien modsat, fordi Bruno ikke ville have noget med ondskaben at gøre. Det endte med at koste ham livet.

I Drengen på toppen af bjerget hedder hovedpersonen Pierrot. Hans far er tysker og har kæmpet på tysk side i Første Verdenskrig.

Efter krigen gifter faren sig med en fransk kvinde og flytter til Paris. Faren dør, da Pierrot er fire år gammel, og Pierrot bor derefter alene med sin mor. Han hygger sig med sin bedste ven, den jødiske dreng Anshel, der bor i samme opgang som dem. Men moren dør, da Pierrot er syv år gammel.

Først kommer Pierrot til et børnehjem, hvor han egentlig har det godt. Men farens søster, Beatrix, henter ham til Østrig, hvor hun arbejder som husholderske på Hitlers sommerslot. Beatrix er et sødt menneske, der ikke deler Hitlers idéer. For at beskytte Pierrot må hun sørge for, at han skifter identitet. Pierrot har altid opfattet sig selv som franskmand. Men fremover må han kun kalde sig Pieter og tale tysk. Pieter må heller ikke lade andre vide, at hans bedste ven er en jødisk dreng. Så Anshel må ikke længere underskrive de breve, han sender til Pierrot, fordi de bliver åbnet og læst, inden Pierrot selv får dem at se.

Hitler bliver interesseret i Pieter. Han giver ham en Hitlerjugend-uniform og siger, at det er det eneste, Pieter må gå i. Hitlerjugend betyder Hitler-ungdom og var nazisternes organisation for børn og unge. Han låner også Pieter bøger om forskelle på menneskeracer og om store mænd i historien. Indimellem må Pieter deltage i nogle af de hemmelige møder, som Hitler afholder på sit slot. Hitler er faktisk den eneste, der behandler Pieter som andet end et barn. Fra at have været en dreng, som andre altid har trådt på, begynder Pieter at føle sig betydningsfuld. Den betydning bliver kun større, da han forhindrer et attentat mod Hitler.

Bogen beskriver Pierrots langsomme forvandling fra sød dreng til overbevist nazist.

Den viser, hvordan Pieters moralske kompas bliver justeret, så han bliver en Hitler- discipel, altså en slags elev, der følger Hitler i et og alt. Endda i så høj grad, at Pieter ender med at sladre om sin egen tante til Hitler og dermed er med til at få hende slået ihjel.

Når man har læst bogen, kommer man til at tænke over, hvor ens egne meninger kommer fra og hvorfor. Har man måske overtaget en andens holdninger uden at tænke over det, fordi man beundrer ham eller hende? Drengen på toppen af bjerget er en god, spændende og lidt uhyggelig bog, som man læser hurtigt, for den er velskrevet, og forfatteren holder godt gang i handlingen.