Syg og forelsket

Alt eller intet   af Yoon, Nicola
320 sider. 250 kr. På dansk ved Lea Ejsing Carlsen. Forlaget Carlsen.

Romantik. Madeline er syg og har ikke været uden for hjemmets fire vægge i 17 år. Men så får hun en ny nabo.

Madeline er så allergisk, at gæster skal støvsuges for utøj, før de får lov til at træde ind i det hus, hvor hun bor. De eneste mennesker, Madeline nogensinde ser, er moren, der er læge, og sygeplejersken Carla, der kommer hver dag for at holde Madeline med selskab. Al undervisning foregår over internettet. Madelines hverdag er sindssyg ensformig. Hun står op, læser lektier, læser bøger, taler med Carla. Så spiser hun aftensmad med moren og spiller et par spil med hende, inden hun skal i seng.

En dag holder der en flyttebil foran nabohuset. Blandt de nye naboer er drengen Olly. Han er køn, høj, slank og går kun i sort tøj. Madeline bliver øjeblikkelig betaget af ham. Hun udspionerer ham fra sit vindue og laver en journal over hans aktiviteter.

Selvfølgelig opdager Olly, at Madeline er interesseret i ham, og de begynder at chatte på nettet. Inden længe er Olly også interesseret i den mystiske Madeline, som han i starten kun ser gennem hendes værelsesvindue.

På grund af Madelines sygdom vil moren ikke lade hende se nogen. Men det lykkes Madeline at overtale Carla til at lade nabodrengen komme på besøg i al hemmelighed. De må bare ikke røre hinanden, for det kan skabe en allergisk reaktion hos Madeline, der kan sende hende på hospitalet på nul komma fem. Lige præcis det forbud er ikke helt nemt at overholde, når begge parter er forelskede i hinanden og er i slutningen af teenageårene. 2 sider Madeline begynder at opføre sig så tilpas anderledes, at moren straks fatter mistanke. Og så sker der ting og sager, der vender op og ned på alting.

Nicola Yoons bog er sjov, gribende og let at læse. Man bliver nysgerrig, ikke kun fordi både Madeline og Olly er interessante bekendtskaber, men også fordi Yoon har skabt et godt og solidt plot, der i høj grad rækker ud over Madelines sygdom. Titlen - Alt eller intet - skyldes hovedsagelig Madelines svære valg. Hvis Madeline vælger Olly, vil hun måske dø. Men er livet værd at leve uden kærligheden? Olly har selv et valg, han må træffe, for hans far er begyndt at drikke og være voldelig over for familien. Vil Olly gøre noget ved det? Kan han? Midt i al elendigheden afspejler bogens sider ikke desto mindre de unges lyst til at leve livet fuldt ud eller slet ikke. Det er noget, man som læser virkelig kan mærke og bliver helt opstemt af. Intet under, at bogen næsten med det samme røg ind som nr. 1 på New York Times-bestsellerlisten, og at filmrettighederne blev solgt, allerede inden bogen udkom.