Danske børne- og ungdomsbøger 2004

Publiceret i Weekendavisen

Danske børne- og ungdomsbøger 2004. Besøg i hvert fald ikke bogmessen i år, hvis det er børne- og ungdomsbøger, de leder efter! Det er næsten ikke til at lave en trendy sammenfatning over årets danske børnelitterære produktion. Der har været overraskende mange gode bøger i 2004. men et forsøg skal man jo gøre på trods af den beskedne plads, redaktøren har stillet til rådighed – så her kommer et bud på årets hidtil bedste danske børne- og ungdomsbøger. Sjovt nok er de stort set ikke repræsenteret på bogmessen i forum i år. kun bodil el Jørgensen og Louis Jensen er det lykkedes mig at finde i programmet. så man behøver bestemt ikke at slæbe sine unger ind til bogmessen, hvis det er litteraturformidling, der er hovedformålet med besøget. men børnebogsbranchen foretrækker måske fortsat, at børn og unge låner bøgerne på biblioteket i stedet for at købe dem?

Men lad mig begynde på gennemgangen: forlagenes efterlysning af samtidsbaserede, men ikke nødvendigvis realistiske serier har givet sig udslag i en lang række bemærkelsesværdige danske af slagsen. herunder oscar k’s prisbillige mikkelbøger, der har den lidt indadvendte og stille bedemandssøn Mikkel som hovedperson. bøgerne er skrevet i samarbejde med 8. klasserne ved langemarksskolen, der også har en finger med i spillet, når det gælder bind 4, der er undervejs og foregår i Spanien. for de lidt ældre har Charlotte Blay udgivet første bog i en ny serie om pigen tora, som involverer lidt skotske spøgelser, en bortførelse og en pige med ben i næsen. for dem, der godt kan lide spøgelser, kan også debutanten Martin Houlinds første bind i serien om Emilie og Andreas anbefales. her kastes de to børn, Emilie og Andreas ind i et opgør med en satanisk kult, der blandt andet ved hjælp af zombier ingen midler skyr for at sikre djævelens genfødsel.

For de børn, der ikke læser helt så meget, som de burde, har Aschehoug et godt tilbud med deres kombinerede cd-rom og bogpakke i Zone 5 serien skrevet af den prisbelønnede Sally Altschuler. Selv om spillene på cd’en nok vil skuffe, så er der ikke noget i vejen med historierne.

I den mindre alvorlige ende er Bodil El Jørgensen, der i januar udsendte sit tredje bind af den fabelagtigt morsomme heksekomedie om den gale Pæremadsen og hans tro væbner, drengen Julius. Udover disse er der alle billedbogsserierne, som jeg af pladshensyn vil springe over, og de mere hard core psykologiske portrætter, som Renée Toft Simonsens serie om Karla, hvoraf 2. bind netop er udkommet og serien om Else K. af Ilse M. Haugaard. Her er der tale om lidt stille, indfølende og næsten filosofiske bøger, der får børn til at vende blikket indad.

Fantasy har oplevet en stor renæssance på det seneste. Det er dog fortsat primært de udenlandske forfattere, der dominerer markedet herhjemme, men der er bestemt også danske serier, der er værd at lægge mærke til. Niklas Krogs serie om Janus, der følger Alexander den stores færd i asien i 4. århundrede før vores tidsregning, vil givetvis fængsle såvel unge som ældre. den drevne fortæller og illustrator, Søren Jessen, har netop udgivet 1. bind i fantasyserien Den Elektriske By, som ser ret lovende ud. Mest bemærkelsesværdigt i år er nok Kenneth Bøgh Andersens spændende Himmelherren, hvor gængs fantasy blendes med en bastant fortællermæssig eksperimenteren.

Så er der billedbøgerne for de lidt større, hvor det også er fantastisk, så sprudlende kreativitet, der udvises. Lilian Brøgger må under alle omstændigheder i 2004 tage prisen som den bredeste og mest kvalitetsbevidste illustrator. Først fabelagtig i den eventyrlige hr. Lykke af Hanne Kvist om den lidt anæmiske kitteludlejer hr. Lykke, der ikke helt forstår, hvad der foregår omkring ham, og som ikke kan kende kærligheden, selv om den byder sig til. Så flyvsk med Bent Haller i en anden af mine favoritter, hr. Vest og hr. Kat, som er en lidt finurlig fortælling, som ganske vist er lidt for avanceret til målgruppen, men alligevel – og sluttelig har Lilian Brøgger også digtet absurditeter med penslen for digteren Erik Trigger Olsens i hans alfabetbog, rimfiskeremser.

Men selvfølgelig er der andre, der også har gjort det lige så godt: Ursula Seeberg har en farverig, blød og indladende streg, fuld af kærlig humor. hendes da manden skulle passe huset er et eventyr om, hvor galt det kan gå, når manden skal passe hjemmet, mens konen er på arbejde. med en ganske anden stemning har den drevne gyserfortæller Peter Mouritzen været i gang med at gen- og meddigte historier fra det gamle testamente og Lasse Weinreich har med sin grove, skarpe og særegne streg mesterligt illustreret de ukonventionelle historier. senest historien fra Daniels bog om kong Nebukadnezar, der har et hjerte af sten, og som i Mouritzens version hedder kong skrap og den skrækkelige ovn.

Og så er der alle ungdomsbøgerne: Sabotøren af Holmgård Jørgensen, om en modstandsmand under anden verdenskrig, der gemmer sig hos en dreng og hans familie. problemet er bare, at han måske slet ikke er den, han giver sig ud for at være. Ina Bruns den anden bror om to søskende og deres forhold til den anden bror, der er død i en ulykke. Pia Juuls lidt ligesom mig om en ung piges farlige søgen efter sin fortid. også Ida Jessens Julie og Aleksy er fremragende trods et gyseligt omslag, og handler om fortiden og et barnegravsted, som gemmer på en hemmelighed.

Lidt i samme ånd, men ikke i samme stil, er Linda Lassens Flaskeposten , som er en solid og sympatisk skildring af 11-årige Stines kamp for at få sit liv til at fungere, når hun både skal sørge for sin lillebror og for sin alkoholiserede mor. Trods det ret sørgelige emne og det realistiske miljø er det bestemt og heldigvis ikke spor 70eragtigt!

Der er mange, jeg ikke har nævnt, blandt andre Louis Jensens fremragende bog om H.C. Andersen (den er for børn). Men konklusionen er, at der rent litterært overhovedet ikke savnes gode bøger for børn og unge, men nok snarere en god litteraturformidling til samme gruppe. Jeg vil derfor anbefale de ærede læsere at tage artiklen med til biblioteket fremfor til bogmessen. Der er næsten større chance for at møde en rigtig forfatter dér.